Minicart 0

Du har ingen produkter i handlekurven.

Tannlege Aasland Ursin 2002

Tannlege Hilde Aasland Ursin sitt opphold i Haydom i perioden mai/juni 2002.

Forbruksvarene (godt hjulpet/sponset av Per Snellingen v/LICScadenta) og en ny herdelampe (subsidiert av Dental Sør) ble denne gangen sponset av Visma Pluss Regnskap. LIC Tromsø bidro med t-skjorter og hansker til klinikken.
Ny luftscaler ble gitt til klinikken av W&H Nordic og diverse roterende instrumenter av Fylkestannlegen i Rogaland.

ET MINNE FOR LIVET-JOBB OG FERIE I TANZANIA.

Glad i å reise som jeg er og med et ønske om å bidra og hjelpe ute i den store verden,var en tur til tannklinikken ved sykehuset i Haydom i Tanzania midt i blinken for meg.

Tidspunkt for avreise ble satt til slutten av mai, og planen var å jobbe 1 mnd som tannlege for deretter å møte familien og reise rundt i landet i 1 mnd.

Som privatpraktiserende tannlege kunne jeg selv bestemme når jeg ville reise og hvor lenge jeg ønsket å være borte.

Forberedelsene til turen startet i januar 2002 og månedene fram til avreise ble brukt til atskillige timer på internett for å hente opplysninger angående vaksiner, reisetips,reisemål og det praktiske opplegget av selve turen. Gode støttespillere var VIA flyspesialisten i Mandal, Jan Thomassen v/Dental Sør og et safaribyrå i Arusha-Safarimakers-som jeg hadde fått anbefalt av den forrige tannlegen på Haydom-og som jeg varmt anbefaler videre.

Reisen gikk fra Evenes til Oslo, Oslo-London, videre med British Airways til Nairobi, overnatting 1 natt der før reisen fortsatte til Arusha i Tanzania med shuttlebus. I Arusha lå jeg på Lutheran hostel i 2 netter før turen fortsatte til Haydom med bil. Fanueli-sjåfør fra sykehuset kom og hentet meg.

Det var to biler i følge fra Arusha. Fam.Torsvik kjørte i den andre bilen-misjonærer på vei ut til en ny periode i Afrika, flotte mennesker som ble mine gode venner og støttespillere under oppholdet på Haydom.

Turen ut i bushen var fantastisk. Åtte timer i en landcruiser på veier som var merket av nettopp avsluttet regntid, var en opplevelse. Etter ca. 4 timer stoppet vi i Katesh, på en bibelskole hvor et vennepar av Guri og Malvin ventet oss med middag og kaker og kaffe. Sjeldent har et måltid smakt så godt!

Det var en spesiell opplevelse og bli tatt så godt imot overalt hvor en kom, som en gammel venn. Turen videre gikk i mørke under en stjernehimmel jeg aldri før har sett maken til.

Seint på kvelden kom vi så fram til sykehuset og ble tatt imot av ekteparet Olsen. Første natten ble tilbrakt i Guri og Malvin sitt hus og neste dag begynte min første arbeidsdag. Da fikk jeg min egen leilighet, ble vist rundt på sykehuset og behandlet mine første pasienter.
Det var fantastisk å se hvordan arbeidet på avdelingene og operasjonsstuen kunne utføres med såpass knappe ressurser som er tilgjengelige.
Et tankekors for oss som kommer fra den rike del av verden.
Dr.Olsen hadde i lang tid kunngjort at det skulle komme en tannlege til Haydom og pasientene strømmet til, enkelte hadde reist i flere dager for å komme fram. Så det var bare å iføre seg klinikk tøy og sette i gang. De første pasientene ble behandlet på operasjons salen fordi klinikken ikke var klargjort enda. Det er godt å vite som tannlege at kirurgene kan hjelpe ved behov. De har lang erfaring å operere ut visdomstenner og andre gjenstridige tenner/røtter.
Snart kom jeg inn i den daglige rutinen. Arbeidsdagens lengde og antall pasienter pr, dag bestemte jeg selv. Folk er vant til å vente, gjerne til dagen etter hvis det er nødvendig.

Joyce og Mariam var to hyggelige jenter som hjalp meg på klinikken. Tempoet under den afrikanske solen er langsommere enn hva en er vant til hjemme, men smilet og velvilligheten en møter fra alle som jobber på sykehuset gjør dagene gode.
Det sosiale livet og fellesskapet med menneskene i landsbyen og på sykehuset ga meg mange fine opplevelser.

Jeg var også så heldig å få være med et helsesøsterteam til en av bushklinikkene i området, som ligger såpass langt unna at reisen dit skjer med småfly.Med anestesi, speil, sonde og ekstraksjonsutstyr fikk jeg også jobbet med mitt. Det var stor stas når det var besøk fra Haydom-månedens store begivenhet.

Med Joyce som tolk fikk jeg anledning til å snakke tannhelse med barn og voksne fra landsbyen. Profylakse og informasjom om tenner og tannhelse er noe det kan jobbes mere med, men tiden strekker sjelden til for de tannlegene som kommer på relativt korte besøk til sykehuset der andre arbeidsoppgaver venter.

Etter en begivenhetsrik måned var det så på tide å ta farvel. Det var vemodig og forlate stedet og menneskene en var blitt så glad i, selv om alle var overbevist om at jeg en dag kommer tilbake.

I Arusha møtte jeg familien som var kommet fra Norge ,og så sto andre opplevelser for tur-Zanzibar og Ngorongoro og Serengeti nasjonalparker. Et møte med natur og dyreliv som ble et eventyr for oss alle fra dag en. AFRIKA MÅ OPPLEVES -så ja, vi kommer gjerne tilbake til Tanzania og Haydom!!

Ta imot utfordringen og gi av din tid og arbeidskapasitet for å hjelpe der det sårt trenges.

Har du spørsmål eller ønsker flere opplysninger om turen til Haydom, ta gjerne kontakt med