Minicart 0
  • Du har ingen produkter i handlekurven.

Å sitte riktig

En video om å sitte riktig nederst!

Sitter du rak i ryggen som en høygaffel eller sammensunken som en høysekk?

Ergonomi handler om samarbeidet mellom deg selv og dine arbeidsredskap. Har jeg en stol som tilfredsstiller mine sittebehov, har stolen bra innstillingsmuligheter, kan jeg supplere med tilbehør som armstøtte, fotring m.m. Dette er viktige spørsmål for å unngå ulike typer av belastningsskader. En stol brukes daglig og blir slitt med årene. Det er viktig at stolens fordeler så som bra polstring, hjul og gasspedal holder en god standard. Utvikling og stadige forbedringer bør tas hensyn til for å få så bra sitte-ergonomi som mulig.

1.    Sitt på den mykeste delen av stolen, så nær bakkanten som mulig. Føttene skal hele tiden hvile på gulvet. Hoften bør ha en åpen vinkel for å avlaste ryggen. Ca 135 grader med sadelstolstøtte, ca 110 grader med tradisjonell stol. Prøv å finne en linje fra hæl, hofte og skulder, en rød tråd gjennom kroppen.
2.    Fotpedalen bør plasseres nær foten, ikke strekk foten frem, da vrir du på kroppen.

3.    Bruk god tid på å stillen inn pasientstolen, bruk alle muligheter som uniten har for å minske belastningen på din egen kropp.

4.    Arbeid i en oppreist sittestilling med rak rygg og senkede skuldre og overarmene nær kroppen. Unngå å bøye og vri på ryggen samtidig.

5.    Ha godt arbeidslys tilgjengelig for å unngå tretthet!

6.    Varier arbeidsstillingen så mye som mulig fra behandling til behandling for å få så bra ergonomi som mulig.

7.    Oppnå en aktiv sittestilling. En stol for en aktiv sittestilling kjennetegnes av at man kan sitte i en posisjon som er sunt for rygg og nakke. Stolens innebygde bevegelighet gjør at muskelgrupper reflektivt trenes ved små posisjonsendringer.

Å sitte på riktig måte!

Vår måte å leve på har blitt mer og mer stillesittende. Vi sitter store deler av dagen både på jobb og på fritiden. Mennesket er ikke skapt for all denne sittingen og det kan skape problem for rygg, nakke og skuldre. Innen ergonomien snakker man mye om bevegelse og variasjon av bevegelse. Vår overlevelse har alltid krevd at vi er aktive ettersom våre kroppsfunksjoner er tilpasset til et liv i bevegelse.

Alle former for statiske sittestillinger medfører en ensidig og dermed potensiell skadelig belastning for kroppen uansett hvilken posisjon man sitter i. En ubekvem sittestilling genererer en mengde spenninger i muskulaturen og leddbånd og dessuten ujevne belastninger i ryggraden og skivene. Man blir trett og utilpass og begynner da automatisk med å bytte sittestilling.

En bra ergonomisk stol skal tilby brukeren muligheter til å sitte på flere ulike måter, gi en god støtte for korsryggen for å holde ryggen på plass, stolen bør ha enkle kontroller som man med ett enkelt grep bytter sittestilling med. Stolen skal til og med tillate en aktiv og behagelig sittestilling.

Det kan ta flere år før belastingsskader utvikles pga. feil sittestilling. Forandringene i kroppen starter omgående når en oppnår en bra ergonomisk sittestilling, men det kan ta lang tid før en merker effekten. Derfor er det viktig at man allerede fra starten av finner stolen som passer akkurat dine behov.

Å investere i bedre ergonomi vil øke både din effektivitet og ditt velbehag i ditt arbeid. Det vil også være bra for ditt utseende samt forbedre din livskvalitet.

Så sitt ikke for lenge på din gamle, slitte stol uten å skaffe deg en stol som tillater deg å sitte riktig på riktig måte!

Til Fylkestannlegen i Vest Agders personalsamling og kurs bidro vi med fysioterapeut Rune Mørck som kunne lære oss alle i sitte mer riktig, og ta vare på helsen vår.